Søg i denne blog

mandag den 8. juli 2013

Hyldeblomst og hygge




Vi har lige lavet hyldeblomstsaft - tror, jeg skal have lavet en portion mere, for i denne hede går der megen saft.
Jeg bruger denne opskrift, som jeg har fået af en kollega. Den giver ca. 3 1/2 L koncentreret saft. Jeg fortynder i forholdet 1:9

                       50 skærme
                         3 øko citroner
                        2 1/2 kg sukker (eller sukkererstatning i samme forhold)
                       75 g citronsyre
                         3 L kogende vand

Fjern de groveste stilke, skyl citroner, skær i skiver. Bland sukker med citronsyre. Læg blomster, citronskiver og sukker lagvis i en gryde eller skål med låg. Hæld kogende vand over og rør til sukkeret er opløst. Stil køligt i 3 døgn. Hæld gennem en fin sigte med klæde. Skal stå koldt eller fryses. Husk flaskerne skal være skoldede. 

Jeg sætter mine flasker i fryseren, så jeg er sikker på, de ikke mugner. (Jeg er ikke så glad for konserveringsmidler) Husk at vand udvider sig, når det fryses. Lad derfor være med at fyldemflaskerne helt op....

En nem opskrift, der smager godt. Og det bedste er.....



Man kan nyde ventetiden i haven....i hængekøjen eller....? Hvor nyder du sommeren, efter du har været flittig?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar