Søg i denne blog

fredag den 1. august 2014

SOMMERFERIE - JUHUUUU!

I år har jeg haft ferie. Rigtig ferie. Ligesom alle andre lønmodtagere - ferie.
Dvs. jeg har ikke arbejdet, tænkt på eller på nogen måde gjort noget, jeg skal bruge på mit arbejde. Det er sørme lang tid siden, jeg sidst har prøvet det. Faktisk små 15 år siden.

Efter nogle sabbatår midt i mit studie startede jeg for 15 år siden på Aalborg Seminarium for at færdiggøre mine linjefag og mit pædagogiske speciale. Efter eksamen to år senere fik jeg arbejde på Gl. Hasseris Skole og har arbejdet fuldtids som lærer siden.

Jeg har altid "haft antennerne ude" i forhold til inspiration til nye undervisningsforløb. Fordi jeg har undervist i "de kreative fag", musik, billedkunst, håndarbejde og værkstedsfag, har jeg altid kunnet finde nye ideer overalt. Det er jo svært at styre, hvornår du bliver inspireret. Mine ferier har jeg brugt til at komme ovenpå, få ordnet hængepartier og til at starte/sætte mig ind i det næste undervisningsforløb.
Jeg har de sidste tre år holdt fri hele juli måned. Ellers har jeg sådan set aldrig haft HELT FRI!
...altså før i år.

I denne sommerferie har jeg ikke lavet en dyt i forhold til forberedelse af næste skoleår. Det skal jeg nemlig først forholde mig til på mandag. Fra i dag af er jeg - ligesom resten af lærerstanden i Danmark, normaliseret.

Hvad det helt indebærer, ved jeg ikke. Det finder jeg nok ud af. Jeg har besluttet mig til, jeg ikke vil stresse overhovedet. Det er ikke mig, der har valgt, jeg skal arbejde på bestemte klokkeslæt. Heller ikke mig, der har valgt, jeg skal have al min arbejdstid på skolen.
Men jeg glæder mig.

Jeg glæder mig til at have fri - helt fri, når jeg går hjem til min familie og mit hjem. Jeg skal ikke bruge mine aftener på at læse/rette/organisere/tænke/tale om/forberede noget som helst skoleagtigt.
DET BLIVER SÅ GODT! - for mig altså.

Hvordan det bliver for mine elever - det ved jeg ikke. Jeg kender nemlig ikke min undervisningstid, mine fag, mine elever eller min forberedelsestid endnu. Men det kommer nok næste uge - vi har masser af tid...?

Derfor tager jeg Ja-hatten på og møder frisk op mandag d. 4. august. Ville ønske, jeg havde hæklet så fin en Ja-hat, som frøkenen og baronen. Så kunne jeg måske få nogle nye bestillinger med hjem..?

frøkenen og baronen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar