Søg i denne blog

onsdag den 11. januar 2012

Skoleparat....?

Frederik skal efter planen starte i børnehave klasse til august 2012. Han bliver først 6 år i oktober og er dermed et "grænse-tilfælde".
Mit motto har altid været, der er mange, der er kommet for tidligt i skole, men ingen, der er kommet for sent i skole. Sådan har jeg det stadig.
Alligevel er jeg kommet i tvivl i forhold til Frederik. På de fleste områder er han totalt klar allerede nu - faktisk mere klar på dette tidspunkt end storebroderen - og vil komme til at kede sig gudsjammerligt, hvis vi vælger at lade ham blive i børnehaven. Men jeg synes stadig, han er lidt for lille...
Idag fik jeg besked om "screeningen", af skolebørnene i børnehaven, var færdig og Frederik nok skal blive klar, hvis vi lige hjælper ham på vej. Han skal kunne skrive sit navn - (hvorfor blev han ikke døbt IB? - sorry Frederik) og han skal arbejde med koncentrationen. Ikke noget med at lave hurtige tegninger med én farve eller stoppe op og se, hvad der foregår lige ved siden af, når opgaven er påbegyndt....(Jeg har flere elever i 4. og 6. klasse, der stadig ikke magter det...).
Derfor tager vi nu "kampen" op herhjemme. Jeg har købt disse to bøger,


Malebog med seje Hot Wheels og prik til prik dinosaurerbog, så tallene bliver øvet.

 

Den første personlige "skole-blyant" - virkelig lækker kvalitet.

så vi kan "træne" koncentrationen og farveteknikken samt skrive navn på alle de tegninger, der bliver lavet. Så må vi jo se, hvordan det går....?
Har I nogle erfaringer med skolestart og drenge, der er klar oveni hovedet, men har mylder i kroppen?



Frederik synes heldigvis, det var sjovt at tegne prik til prik (noget, jeg selv elskede).


Læg mærke til det rigtige greb - og kun 5 ½ år....

2 kommentarer:

  1. Tænker lidt om "mylderet i kroppen" kommer pga manglende udfordringer til "hovedet", sådan en dreng havde vi som lille. Da han fik nok udfordringer til hjernen, så sad kroppen pludselig helt stille. Han er knapt 20 idag, og altid i gang.... Held og lykke med træningen, husk det skal være sjovt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er det rigtigt! Det har jeg slet ikke tænkt over, men nu hvor du siger det, kan jeg godt se, udfordringerne for drenge i bhv.regi ikke er optimale og måske heller ikke så sjove. Det vil jeg lige have i mente - bruger dit eksempel som argument. TAK!

      Slet